כשרואים את תיק העבודות של מעצב הפנים עמית ישראל, קשה שלא להתבלבל – כל פרויקט נראה כמו יצירה של מעצב אחר. אין קו עיצובי שחוזר על עצמו, ואין היצמדות לטרנדים. וזה בדיוק העניין: בעיצוב, כמו בחיים, הקסם טמון בגיוון וביכולת שלנו להתאים לכל לקוח חלל שמרגיש בדיוק עבורו. אבל איך מייצרים טביעת אצבע ייחודית, שמבוססת לא רק על חומרים וצבעים אלא בעיקר על עקרונות עבודה שיש בהם נשמה? בעקבות שיחה מרתקת עם עמית, ריכזנו עבורכם 11 כללים פשוטים שיעזרו לכם להפוך כל פרויקט לבלתי נשכח – ולבנות קריירה שהיא לא רק מצליחה, אלא גם מרגשת.
11 כללים שיסייעו לכם לראות את האדם שבחדר
- התאמה אישית שמרגישה כמו בית
רצפה, תקרה, קירות – כל פרויקט מתחיל מאותו בסיס, אבל מה שבאמת עושה את ההבדל הוא האנשים שיגורו או יעבדו במרחב. לכל אחד יש את הסיפור שלו, ההרגלים שלו והחלומות שלו – וזה מה שהופך כל עיצוב לייחודי. בראיון עם עמית, הוא מספר כיצד המסלול שהוא עבר בחיים מאפשר לו להסתכל על העבודה בעיניים של מי שיקבל את הפרויקט, לצד נקודת מבט של מי שמבצע את העבודה בפועל. רוצים ליצור קסם? תיכנסו לנעליים של הלקוחות שלכם, תראו את החלל דרך העיניים שלהם, ותתאימו את העיצוב לצרכים שלהם – גם אם הוא לא בדיוק הצעקה האחרונה בתחום.
2. לדעת לשאול את השאלות הנכונות
לדעת לשאול את השאלות הנכונות, כפי שמגדיר עמית, זה להבין מי הבן אדם מולנו ומהי מהות העסק והחלל. לקחתם על עצמכם לעצב חדר המתנה במשרד? עצרו לרגע וחישבו: מי עומד לשבת שם? מה הוא מרגיש כשהוא מגיע? האם הוא לקראת תור חשוב אצל הרופא, או דווקא לקראת פגישה מרגשת? ואולי זה חדר שמתפקד גם כמקום מנוחה לעובדים? כדי להפוך חלל למדויק באמת, תנו ללקוחות שלכם את הבמה לספר מה הם צריכים. שאלו שאלות מעמיקות, חקרו על האתגרים שלהם, והכי חשוב – אל תשכחו לשאול על הפנטזיות. כשתראו את התמונה המלאה, תצליחו לגעת לא רק בצרכים הפונקציונליים – אלא גם בלב.
3. לשמור על קשר אישי רציף
תהליך העיצוב הוא מסע משותף, והקשר שלכם עם הלקוחות הוא הדלק שמניע אותו. בראיון עם עמית הוא משתף אותנו שהוא מאמין שאלוהים נמצא בפרטים הקטנים, וזה בא לידי ביטוי בקשר האישי עם הלקוח ובאכפתיות האמיתית: "כל שבוע אני פותח עם התייחסות לכל הלקוחות, גם אם זה רק בהודעת SMS, וגם אם באותו שבוע אין לי עם אותו לקוח כלום, מאחל שבוע טוב ושואל לשלומם". מתוך ניסיונו של עמית – דווקא בהודעות האלה הלקוחות נזכרים בדברים נוספים שהם רוצים להוסיף לפרויקט. זו הדרך להראות שאתם לא רק מעצבים – אלא שותפים אמיתיים לדרך.
4. להיזכר למה אתם כאן – כדי לעשות טוב לאנשים ולחיים שלהם
בכל יום שבו אתם עובדים, תזכרו: אתם כאן כדי לשפר לאנשים את החיים! בדיוק כמו שמלצר מחייך בסבלנות ללקוח והופך את הדייט שלו לנינוח יותר, גם אתם, כמתכננים, משנים עולמות קטנים של אנשים. נסו לחשוב איך כל בחירה שלכם יכולה להוסיף עוד קצת אור לחיים של בני האדם. התחברו למשמעות הזו, ופתאום כל פרויקט יקבל עומק אחר – כזה שמרגיש נכון, מספק, ואפילו מרגש. או כפי שעמית מתאר את זה: "אני לגמרי בראש שאני בא לעשות טוב. אני בא לעשות טוב ללקוח, אני בא לעשות טוב לעולם, אני בא לעשות טוב לעצמי. אני לגמרי בא לעשות טוב."
5. לראות בכל אתגר עיצובי – הזדמנות
"אם אני לא נכנס מהדלת, אז אכנס מהחלון", מספר עמית. "אם תקוע לי עמוד קונסטרוקטיבי, זה מבחינתי כמו חצ'קון שלא צריך לפוצץ אותו אלא הזדמנות עיצובית מעולה". כל אתגר בעיצוב הוא הזדמנות להמציא פתרון שישים אתכם בחזית היצירתיות. במקום להגיד "לא" – תשאלו "איך?" ברגע שתפתחו את הראש, תגלו שהדברים הכי מיוחדים יוצאים דווקא מהאתגרים. ובפעם הבאה שתיתקלו ב"אי אפשר", זכרו שזה הזמן להוציא את הקסם מהכובע.
6. להיות מעודכנים ורלוונטיים
תמיד כדאי לדעת מה הולך עכשיו בעולם העיצוב – טרנדים, חומרים חדשניים, טכנולוגיות פורצות דרך. למה? כי לקוחות מתים על זה שיש לנו תשובה לכל שאלה ופתרון לכל בעיה. להישאר מעודכנים זו הדרך שלכם לשלב בין הייחוד שלכם לבין הציפיות של הלקוח, וליצור פרויקטים שהם אמנם ייחודיים, אך עדיין משדרים בהרמוניה עם מה שקורה בחוץ.
7. שקיפות זה שם המשחק – אמון מנצח את הכל
אין תחליף לאמון, ושקיפות היא הדרך הכי טובה להשיג אותו. ספרו ללקוחות שלכם על מצב הפרויקט. לוח הזמנים, מהו התקציב המדויק ומה באמת אפשר לעשות (ובעיקר מה לא). תקשורת פתוחה שומרת על אווירה חיובית ותפחית גם מהלחץ שלכם, המעצבים. באחד הפרויקטים של עמית, הוא תיאר לנו כיצד פרויקט שהוגדר כ"מתיחת פנים", עם תקציב מאוד מוגדר, הפך לפרויקט שהתגלגל למשהו כבד יותר מבחינה תקציבית באופן שהיה הכרחי לשקף ללקוח.
8. תנו ערך אמיתי – לא רק דיבורים, אלא פתרונות
בכל מפגש עם הלקוחות, תנו להם להרגיש שהם בידיים הכי טובות שיש. זה אומר להציע פתרונות פרקטיים, לחשוב מחוץ לקופסה ולעזור להם להגיע להחלטות הכי נכונות לצרכים שלהם. תראו להם שאתם לא רק יודעים לדבר, אלא גם להגשים. איך זה יכול לבוא לידי ביטוי? בפרויקט מיוחד לעיצוב של מכללה עבור אנשים שעובדים במגזר הציבורי והממשלתי ומקבלים גמול השתלמות, עמית הפך מרחב בנאלי וקצת אפור למקום מעורר השראה. בזמן שהלקוח ציפה לקבל לשולחנות כתיבה עם כיסאות פשוטים, עמית חתר להבין לעומק את משמעות המקום ואת החוויה הרצויה. כפי שניתן לראות בתמונות, הוא תלה 250 ספרים על מוטות שמחוברים לתקרה, ויצר פריטים דקורטיביים מלאים ביצירתיות והשראה. הייתם שמחים ללמוד במקום כזה?


פרויקט נוסף מיוחד במינו הוא עיצוב של אולם תצוגה לאופניים עבור חנות אופני הקצה – מותג CERVELO. עמית הציע קונספט של יצירת "כביש" בתוך האולם שעובר מהרצפה לאורך הקיר (ניתן לראות בתמונה), ולצידו במות מוארות עליהם עומדים דגמי אופניים מובילים. "אנחנו מאוד מנסים שההדמיות שאנחנו מוציאים פה בסטודיו יהיו כמה שיותר ריאליסטיות. כשאני מעלה רעיון לא אציג אותו ללקוח בלי שאני יודע שבאמת ניתן ליישם אותו". זוהי עוד דוגמה ליצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה שמתכתבת באופן מושלם עם הערכים אותם הלקוח רוצה להעביר ללקוחות שלו.


9. לדבוק בשילוב אסתטיקה – פונקציונליות – תקציב
המשולש הזה, של עיצוב שהוא אסתטי, שימושי ותואם לתקציב של הלקוח, הוא הבסיס לכל פרויקט מוצלח. "אני מנסה להציף ללקוח כמה שיותר אינפורמציה, אני לא שומר אותה לעצמי", משתף עמית, ונותן כדוגמה פרויקט עיצוב בקליניקה לאסתטיקה, בה דאג לווילונות חשמליים על חלונות שקופים כך שניתן יהיה לראות פנימה לתוך חדר הטיפולים. "מעבר למה שהלקוח רוצה, אני יודע מה הוא צריך". אם אתם חשים במהלך הדרך שקצת התפזרתם, תחזרו למקורות ותראו איך הכל מסתדר. הרבה לפני כל המניירות, איזון נכון בין שלושת המרכיבים האלה יבטיח לכם לקוחות מרוצים.


10. הקדשת מחשבה לפרטים הקטנים – עד רמת צבע הבורג
כשמדובר בעיצוב, אלוהים הוא באמת בפרטים הקטנים. צבע הבורג, זווית התאורה, סוג התריס – כל פרט קטן יכול לעשות את ההבדל. תנו ללקוחות שלכם להרגיש שכל מה שהם רואים בחלל החדש שלהם הוא לא פחות מיצירת אמנות!
לדוגמה ב SOPHIA בר יין מרגישים את האווירה ברגע שנכנסים אליו, אפשר ממש להרגיש כמה כיף להכנס למקום ולהחזיק כוס יין ביד


11. למצוא את האיזון שלכם בין עבודה למשפחה ותחביבים
שלושת התחביבים של עמית הם להשתתף בתחרויות איש הברזל, לרכוב על אופניים ולעשות קעקועים. לגבי תחרויות איש הברזל, הן מפתחות אצלו את תחושת המסוגלות והאמון שלו בעצמו, דבר שבהכרח משפיע גם על תחום העבודה ועל היכולת והביטחון שלו לעוף על עצמו עם רעיונות חדשים ולפרוץ את הגבולות. "מבחינתי זה מוטו בחיים, להצליח בספורט, להצליח בעסקים ולהצליח במשפחתיות. אני לא מוותר על המשפחתיות ואני לא מוותר על להיות עם הילדים ולבלות איתם, אני כל הזמן מנסה לשמור על האיזון הזה. אני גם חולה עבודה אבל אני גם איש משפחה".
מקווה שאהבתם!
אשמח לשמוע מכם בחזרה: לאיזה טיפ הכי התחברתם ומה תיקחו אתכם הלאה להמשך העבודה?