לעזוב ולוותר על המידע הזה?? 

הירשמו כאן לקבלת ניוזלטר לאדריכלים ומעצבי פנים!


שם*
מייל
סלולרי

לקוחות לאחר היתר בנייה, המאמר הבא בשבילכם

אם אתם עומדים לקראת הגשת בקשה להיתר בנייה, המאמר הזה הוא בדיוק עבורכם!

פעמים רבות אני נשאל על ידי לקוחות העומדים לקראת בניית ביתם מהי הדרך העדיפה ביותר לנהל את הפרויקט? על מנת לענות על שאלה זו, חשוב לי קודם להסביר מה הם שלושת הכלים העומדים לרשות הלקוח, המתכנן והמבצעים הם:

אומדן תקציבי
כתב כמויות
מכרז קבלנים
במאמר זה נתמקד במכרז קבלנים.

אז מה הן 4 האפשרויות לבניית בית חלומותיכם

ישנן 4 אפשרויות:

  • לבנות באופן עצמי לחלוטין כאשר אם מנהלים את כל אנשי המקצוע ובוחרים אותם בנפרד
  • לבנות עם מנהל פרויקט/מפקח בנייה כאשר בניית אנשי המקצוע היא של כל אחד בנפרד
  • לבנות באמצעות קבלן ראשי (קבלן מפתח)
  • לבנות באמצעות קבלן ראשי (קבלן מפתח) בתוספת פיקוח מלא או חלקי

מהו קבלן מפתח ומה ההבדל בין סוגי הקבלנים השונים?

קבלן מפתח הוא קבלן אשר מלווה אתכם משלב העלייה לקרקע ועד לקבלת המפתח. הוא הגורם היחיד מולו תתנהלו במהלך כל הפרויקט, הוא יבחר עבורכם את קבלני הביצוע השונים, והוא זה שיעניק לכם את האחריות על העבודה בסיומה.

קבלן ביצוע הוא קבלן משנה אשר אחראי על חלק מהעבודה הכללית בפרויקט הבניה כך למשל קיימים קבלני ביצוע עבודות עפר, קבלן פיתוח, קבלן שלד ועוד

קבלן גמר הוא איש מקצוע האחראי על סך עבודות הגמר בתהליך הבנייה: טיח, צביעה, ריצוף, חשמל, אינסטלציה ועוד… הוא זה שיוודא שביתכם עומד בסטנדרטים הגבוהים ביותר לאחריו אפשר להתמקם בבית בשמחה!

מה עדיף, קבלן מפתח או מספר קבלני משנה?

כעיקרון יש יתרונות וחסרונות לכל בחירה, כאשר היתרון הבולט ביותר בעבודה מול קבלני ביצוע הוא, על פניו, חיסכון בעלויות. אני אומר על פניו, כי לפעמים כשאר אדם בוחר להתנהל ולנהל בנפרד קבלנים שונים, הוא אולי חוסך את עלות הקבלן הראשי, אך בפועל מבזבז לא מעט כסף על ניהול העובדה בפועל, על טעויות הנגרמות מחוסר ידע מול אנשי המקצוע השונים, על חריגה בזמני הפרויקט ומכאן גם חריגה בתקציב ועוד. ככלל, קבלן מפתח עולה יותר.

היתרונות בעבודה מול קבלן מפתח הן רבות:

  • החוזה שלכם נחתם מול גורם אחד בלבד, אתם מתנהלים מולו והוא זה הנושא באחריות הפרויקט כולו. דברים לא נופלים בין הכיסאות, ותהליך המסירה שך הפרויקט קל ומהיר.
  • קבלני מפתח טובים רגילים לעבוד עם קבלני משנה טובים, שבתורם עובדים עם צוות קבוע, והעבודה מתנהלת ברציפות ובנינוחות.
  • קבלן ראשי הוא גם קבלן מורשה ומוסמך מבחינת החוק לעסוק בעבודות הנדסה בנאיות, וכל האחריות הבטיחותית, וגם אחריות שילוחית של עובדים חלה עליו.

בכל מקרה גם אם בחרתם בקבלן מפתח או בעבודה מול מספר קבלני משנה, חשוב מאוד להעסיק מטעמכם מפקח באתר הבנייה, מישהו שמבין את השפה של הקבלן ויכול לבקר את עבודתו ולדאוג שתוכניות הבנייה שלכם, מבוצעות ברמה ובאיכות שאתם מבקשים.

איך בוחרים קבלנים?

התשובה לכך היא מכרז קבלנים, כאשר ניתן ואף צריך לבחור גם את קבלן המפתח באמצעות מכרז. ומכיוון שבחירת קבלן המפתח היא כל כך קריטית, ההמלצה היא שמפקח בנייה או מנהל פרויקט מטעמכם, יהיה זה שיערוך את מכרז הקבלנים עבורכם.

כלל האצבע החשוב ביותר בבחירת הקבלן הוא השוואה של תפוחים לתפוחים. הכוונה כאן היא שהבסיס להשוואה יהיה זהה בכל הצעות המחיר:  לעיתים, גם מסירת התוכניות לקבלנים שונים לא מאפשרת השוואה טובה ביניהם, מכיוון שישנם מלאכות רבות שאינן מופיעות בתוכניות לצורך זה מכינים מסמך שנקרא כתב כמויות , על כך נכתוב במאמר אחר.

באיזה שלב מבצעים מכרז קבלנים?

ראשית בחרו מפקח בנייה או מנהל לפרויקט שלכם ורק לאחר מכן גשו למכרז הקבלנים. ואפשר גם לשכור את השירות הזה בנפרד ללא התחייבות להמשיך לניהול ופיקוח.

אנשים רבים טועים לחשוב שכישורי ניהול הם תנאי מספיק לניהול פרויקט בנייה, אך אל תטעו. את הידע הנדרש מכם לנהל פרויקט בנייה באופן מקצועי וחכם, לא תשיגו במהלך פרויקט אחד, ולמען האמת, אין צורך להוציא תואר בפיקוח בנייה כדי שהבית עליו חלמתם, ייבנה כמו שצריך.

וכפי שאומרים, מנהל חכם הוא זה היודע להעסיק תחתיו אנשי מקצוע מיומנים, אמירה זו תופסת שבעתיים כשאר מתחילים פרויקט בנייה.

מאמרים נוספים

השאירו לנו הודעה
נחזור אליכם בהקדם!

 לעזוב ולוותר על המידע הזה??

הירשמו כאן לקבלת ניוזלטר לאדריכלים ומעצבי פנים!