לעזוב ולוותר על המידע הזה?? 

הירשמו כאן לקבלת ניוזלטר לאדריכלים ומעצבי פנים!


שם*
מייל
סלולרי

עם כל הניסיון שלי, כמפקח – בלי האדריכלית היינו אבודים

אחרי שנים רבות כמפקח בניה חציתי לכמה חודשים את הקווים, והפכתי ללקוח שמשפץ את הדירה שלו, ולפעמים, ממש כמו הסנדלר, הולך יחף. אז מוזמנים לקרוא את התובנות שאספתי במסע אל מתחת לטיח הפרטי שלי.

גם אני בעצמי הופתעתי לגלות עד כמה חווית השיפוץ הוציאה אותי (ואת כל המשפחה) מאזור הנוחות. כמפקח בנייה היו לי לא מעט פריבילגיות: ידעתי איך לבחור את אנשי המקצוע, מה לבקש, כמה הדברים אמורים לעלות, כמה זמן התהליך אמור לקחת וכו'.
ועדיין – לצאת מהבית ולעבור לדירה שכורה, לראות אנשים זרים נכנסים לבית שלי, הורסים אותו ועובדים בו, לחיות על מזוודות כשתמיד מגלים שחסר משהו שלא ארזנו, וגם להוציא כ"כ הרבה כסף מהכיס – החוויה, הלכאורה מוכרת, היא שונה לגמרי, כשאנחנו עוברים את הדברים בעצמנו.

אני אציין ששקלנו גם אפשרות לעבור דירה, והיה לנו ברור שגם את הדירה החדשה נרצה לשפץ, ולאחר שבחנו את שתי האפשרויות קיבלנו החלטה מושכלת להישאר בדירה שלנו אבל לעשות לה מייקאובר משמעותי.

וכך מצאתי את עצמי, לראשונה בחיים, חובש כמה כובעים בפרויקט אחד – לפעמים כלקוח שצריך לקבל החלטות, לפעמים כמפקח בניה ומנהל פרויקט, ולפעמים כקבלן שמפצל את העבודה בין כמה קבלני משנה ומנהל אותם.   

50 גוונים של בהיר
אנחנו חיים בעידן של שפע, מה שאומר שאשתי ואני היינו צריכים לקבל המון (המון!) החלטות בנוגע לבחירות של צבעים, חומרים, דוגמאות, מרקמים ושילובים, מתוך מגוון אינסופי כמעט של אפשרויות. לא פשוט, שלא לומר מבלבל, מלחיץ ואפילו משתק.
עברנו שבועות של דיונים סביב בחירת גוון הפרקט, שעות של גלילה באינסטגרם, בין עיצובים של חלונות בלגיים ואינספור התלבטויות והתחבטויות שהדירו שינה מעינינו.
אישתי חשבה שלא צריך אדריכל כדי לשפץ דירה, אתה הרי עושה את זה כל יום, לי היה ברור שללא מתכנן – זה לא יצליח. השכלנו להשתמש בשירותה של אדריכלית ומעצבת פנים שסמכנו עליה, וכשהיא ראתה שאנחנו מתברברים היא ידעה לכנס אותנו, וגם להרגיע אותנו שבסופו של דבר, הדברים משתלבים – חצי טון של גוון לכאן או לכאן  – לא באמת כל כך משנה.
בדיעבד – אני מסכים עם זה מאוד.

תכננו הכל מראש, עד לרמת הבורג, ועדיין – צפו להפתעות

מטבח, גופי תאורה, מעקה, ברזים – כל החלטה שמשאירים למהלך הבניה מעכבת את הביצוע ומטרידה מאוד גם את הלקוח, גם את המתכננים, ולפעמים גם את אנשי הביצוע. לכן – חשוב מאוד לבחור הכל מראש, כבר בשלב התכנון.

לדוגמה בחירת הפרקטים – הבדל של כמה מ"מ בגובה הפרקט ישפיע על גובה התקרה, מידות דלת הכניסה והממ"ד, מהלך המדרגות והוויטרינות, לכן – מומלץ לערב את איש הפרקטים כבר בשלב התכנון.
דוגמה נוספת, תוך כדי העבודה, עשינו שינוי, שנראה לנו מינורי, בתוכנית המיזוג. בפועל השינוי הזה גרר הרבה מאוד עניינים קטנים שהצריכו עוד שיחות, פגישות ובדיקות, בתחום של חשמל, ניקוז, הנמכות גבס.

הגעתם לשלב של תוכניות סופיות? רגע לפני שמתחילים לעבוד כדאי לעשות עוד מעבר אחרון על כל הפרטים הקטנים – השקעים, המיקום של המנורות וכו' ורק אז לצאת לדרך.

ולמרות זאת – תמיד יש בלת"מים.
אצלנו זה קרה כשבמהלך העבודה התברר פתאום שנדרשת הנמכת תקרה בעובי כפול ממה שתכננו, שבפועל הנמיך לנו את הסלון ב – 13 ס"מ במקום ב 5-6. התלבטנו אם זה יראה אסתטי, אבל סמכנו על המעצבת שאמרה שזה יהיה בסדר – וצדקה.

סיכון מחושב במטבח

כשמחליפים מטבח נהוג לקחת את המידות רק אחרי שכל התשתיות החדשות – ריצוף, חלונות ואינסטלציה, כבר מוכנות.
כדי לקצר את לוחות הזמנים החלטתי לקחת סיכון מחושב ומיד אחרי פירוק המטבח הישן מדדתי את השטח, והתחייבתי למידות של ההזמנה. כשהמטבח הגיע, הכל נכנס למקום בדיוק והצלחנו לחסוך 8 שבועות בפרויקט (!)

כך גם לגבי דלתות פנים, לא כל המקומות היו מוכנות למדידה, התחייבתי על מידות ודאגתי שהקבלן יבצע לפי המידות המדוייקות – והצלחנו

האם אני מציע ללקוחות שלי לנסות את זה לבד בבית?
לא בטוח, בהחלט יש כאן סיכון לא קטן ובוודאי שאני לא ממליץ לקחת מידות בלי איש מקצוע. אבל המסר שלי הוא שעם חשיבה יצירתית אפשר לקצר את לוחות הזמנים, וככל שהמפקח יהיה יותר מעורב – כך הוא יוכל לסייע בזה יותר.

את המטבח עצמו הזמנו באיקאה, בחירה לא שגרתית אבל אנחנו מאוד מרוצים, השירות היו מעולה והם עמדו בזמנים.

הזזת לוח חשמל זה פרויקט

לא כל הלקוחות מודעים לכך, אבל הזזת לוח חשמל זה אירוע מורכב וממושך שדורש בדיקות וקבלת אישורים מחברת חשמל. המשמעות של כל זה היא תלות בלו"ז של חברת חשמל, מה שעלול לעכב מאוד את הפרויקט וגם לגזול הרבה זמן ואנרגיות על התיאומים עצמם.
אם תוכנית השיפוץ כוללת הזזה של לוח החשמל, חשוב להבין למה נכנסים ומומלץ לשקול היטב אם המאמץ שווה את התועלת, או שעדיף למצוא פתרונות אחרים לנושא החשמל.

להיצמד ללו"ז ללא פשרות

הדרך היחידה להבטיח שהפרויקט יסתיים בזמן היא להיצמד ללא פשרות ללוח הזמנים שתוכנן. ברגע שסוטים מהלו"ז – זה לא יקרה. גם אם לקבלן יש המון רצון טוב והוא מבטיח לעשות הכל כדי לסיים בזמן –  אין שום אפשרות לדחוס בסוף הפרויקט 7 פועלים שיעבדו יחד, בדירה אחת, 24 /7.
בהקשר של הלו"ז גם מאוד חשוב לבדוק עם כל הספקים (מטבח, חלונות, דלתות ועוד), מה פרק הזמן מהמדידה עד לאספקה, ולוודא איתם שהם מגיעים במועד שתואם יום קודם – גם כאן יש הפתעות.

לסיים כל שלב עד הסוף, בלי זנבות ובלי עיגולי פינות

ואם כבר להיצמד לתוכנית, מאוד חשוב לסיים כל שלב עד הסוף, להתעקש על זה ובשום אופן לא לעבור לשלב הבא לפני שמסיימים את כל העבודה של השלב הקודם. אם משאירים כל מיני "זנבות" של עבודה שצריך לעשות בהמשך, מאוד קשה אח"כ לצמצם את הפער הזה בלי לגרום לחריגה בלו"ז.

זה נכון גם לגבי השלמות שנדחות לשלב של "אחרי התקנות". שלב זה מיועד לתיקונים קטנים, כמו צביעה של אזור שהתלכלך או התקנת פאנלים אחרי הפרקט.
אבל הבדק הוא לא פתח לעיגול פינות ולדחייה של משימות גדולות יחסית לשלב של אחרי הכניסה לבית. כשיש בבית אזורים לא גמורים, הם גורמים לדיירים לחוסר נוחות שמאוד פוגעת באיכות החיים שלהם, גם אם מדובר בתקופה קצרה. אז כל מה שנדרש ואפשר לעשות עכשיו – עושים עכשיו!

ועוד כמה טיפים קטנים

  • קרמיקה – תמיד להזמין ספייר, ולדאוג להרחיק את החבילות העודפות מהשטח, כדי שהרצפים לא יפתחו אותן, ללא צורך, ואז לא יהיה ניתן להחזירן ולקבל החזר כספי.
  • מידות והובלה – כשבוחרים רהיטים ומכשירי חשמל גדולים, כדאי לוודא עם היצרן שמבחינת המידות, ניתן להעביר את הפריטים בחדר המדרגות / במעלית. (לא משנה איך אני יודע את זה 😊).
  • דלתות שנגררות לתוך כיס – צריך לבנות את הקיר מסביבן ולא מספיק שיש קיר בטון צמוד אליהן. הייתי בטוח שפשוט יצמידו את הדלת לבטון ונגמר הסיפור אבל הם לא הסכימו בלי שנעשה מסגרת מגבס – כי ההיאחזות היא למסגרת ההיקפית ולא לא קיר צמוד.
  • אם בוחרים חלונות ללא הלבשות חשוב לשים לב לנושא אדן החלון במיוחד אם זה במטבח, עלול לגרום לבעיות – חייב להיות שם משטח קשיח כמו שיש, אחרת זה לא עובד.

לסיכום, השיפוץ היה מסע מאתגר ומורכב אבל התוצאה שקיבלנו לגמרי שווה את ההשקעה. אנחנו מאוד נהנים מהבית ואפילו הכלבה שלנו, גולדי, מאוד מרוצה מהתחושה של הפרקט החדש, שהרבה יותר נעים לה, למגע, לעומת הלמינציה.  

מאמרים נוספים

השאירו לנו הודעה
נחזור אליכם בהקדם!

 לעזוב ולוותר על המידע הזה??

הירשמו כאן לקבלת ניוזלטר לאדריכלים ומעצבי פנים!