לעזוב ולוותר על המידע הזה?? 

הירשמו כאן לקבלת ניוזלטר לאדריכלים ומעצבי פנים!


שם*
מייל
סלולרי

חמישים גוונים של אבנית

איך מים משפיעים על חווית הלקוח מעבודת העיצוב שלנו ו/או למה במלון לא צריך מרכך שיער?

מדברים כל כך הרבה על הנזק התשתיתי של אבנית, ותמיד מתסכל אותי שלא מתייחסים לצד חשוב לא פחות: האסתטיקה וחווית הלקוח. הפעם בדיוק בזה נתמקד.

הפעם בחרתי להזמין לשיחה מומחה להשבחת מים (כן יש דבר כזה השבחת מים), אדם יקר לליבי – אבשלום חרובי, הבעלים של חברת "אבשלום דרך המים".

אין יום שישי שלא יוצאת לי "ברכה" עסיסית מהפה כשאני מנקה את המקלחות שלנו באמצעות מסיר אבנית. לא מבין איך במלונות אין אבנית על זכוכית המקלחון ולמה הרובה נראית מושלמת כאילו מחדשים אותה פעמיים בשנה.

מה מסתבר?

שבמלונות יש מערכת סינון לריכוך המים, שמוציאה את הסידן שבמים, שממנו נוצרת האבנית. המים הופכים מ'קשים' ל'רכים' ולא נוצרת בכלל אבנית. אגב, זו גם הסיבה לכך שהמים מקציפים כל כך טוב במלונות ושבעלי שיער ארוך לא צריכים להשתמש במרכך שיער.

שחור הוא לא מילה גסה

חיפויים שחורים, ברזים שחורים, שיש שחור, ארונות שחורים, חיפויי למקלחות וגם חיפוי חיצוני לבית בשחור. הגוונים הכהים כאן כדי להשאר.

הבעיה, מסביר אבשלום חרובי, היא שהצרוף: שיש שחור + אבנית = קטסטרופה!

החיים באפור. אבנית על חיפוי כהה

מדוע?

אבנית היא למעשה תרכובות של סידן עם פחמן, שחוברים יחדיו בעיקר כשמחממים את המים מעל 60 מעלות. התרכובת שוקעת ויוצרת שכבה מוצקה, אפורה-לבנה.
זו הסיבה שנמצא אותו באיזורים בהם שכיחה המצאות של מים חמים: צינורות, מקלחונים וחיפויי חדרים רטובים, שיש וכיורים, ברזים, קומקומים, מדיחים ומכונות כביסה ועוד.
ישנן שתי בעיות בולטות בבחירה במשטחים בגוון כהה:
גוון. ככל שצבע המשטח מנוגד יותר לצבע האבנית כך היא תבלוט יותר, ומהר יותר.
חומרי ניקוי. אנו, "האוחזים בסמרטוט", משתמשים מחוסר הבנה בחומרי ניקוי אגרסיביים ולא מותאמים למשטחים המודרניים. חומרים אלה מזיקים לשיש, וגם לניקל שמצפה את הברזים, בעיקר אם מנסים להסיר אבנית עם כלי גס (ואז נגלית הנחושת.שמחלידה בירוק).

מכשור הפחתת נזקי אבנית לקו מי ההשקיה. בעל הבית השתגע?

זהו, שלא.
לדברי חרובי, בשימוש בשיש/אבן שחורה לחיפוי מרפסות וגינות, מי ההשקיה של הדשא יכולים להיות אויב מר לאסטתיקה ולנקיון. בשל תדירות ההשקיה הגבוהה וכמויות המים הגדולות שמגיעות לחיפויים הסמוכים לדשא ואדניות די מהר נבחין בכתמי אבנית על המשטחים הכהים האופנתיים.

המתכון לדכאון. מי ההשקיה הקשים, השמש ישראלית ובנוסף חיפוי בגוון כהה ו/או מבריק.

תוסיפו לזה את האקלים החם המעודד אבנית.
ולאלה הוסיפו ניקוי אגרסיבי יותר בשטחי חוץ, ואופי נקבובי לחומר, והנה – המראה המבריק הפך דהוי… לעולמים.

איך כל זה קשור לעיצוב פנים ואדריכלות?

הכל מתחיל ונגמר בחוויית לקוח. ומראה הבית לאורך זמן, לצד חווית המגורים בו הם ליבת העשייה שלנו. לא רק פונקציונליות.
מכירים את התלונות האלה: "מה בסך הכל רציתי? להנות ממראה שחור מבריק ב-MASTER BED ROOM" ?

בתמונה מקלחון שהיה שקוף במקור (צילום אבשלום חרובי)

278 מילים על פונקציונליות

הייתם צריכים לראות את ההתלהבות על פניו של אבשלום כשהוא מתחיל לספר על החסכון הכספי בהתקנת מכשור דירתי/בייתי להפחתת נזקי האבנית או לריכוך המים, שמונע לחלוטין את היווצרות האבנית מסנני מים דירתיים.

מכונות כביסה, במדיחי כלים, קולטי שמש ודודי שמש, שאמורים לתפקד מעל 10 שנים מוחלפים אחת לשלוש שנים בשל נזקי אבנית:

מכונות כביסה. התוף מתמלא באבנית ונהרס, גופי החמום מתכסים באבנית, דבר הגורם וגורם לצריכת חשמל מוגברת של 40%. מים קשים פוגעים ברכות הכביסה ובבגדים עצמם, ומרכך כביסה פוגע במכונה ובקיצור ומקצר את חיי הבגדים ובמכונה עצמה וגם יש עלות למרכך כביסה. בשימוש במים רכים למדיח, יש צורך רק להוסיף בישום לכביסה (אם רוצים)

קולטי ודודי שמש. אבנית מבודדת בין גוף החימום ומונע ממנו ומפריעה לו לחמם את המים בדוד, היא מבודדת בין השמש לבין המים בקולטים.

תחזוקה: כתוצאה מאפקט הבידוד שנוצר על הצנרת הפנימית לאחר מספר חודשים נתחיל "להדליק דוד" גם בימי שמש חלקיים. מכיוון שלא מנקזים את הקולטים אחת ל 6-12 חודשים לפי ההמלצות של היצרנים. המשמעות היא 'מים חמים בחינם' (שבהם אנו משקיעים יותר כסף בתשתית המכשור, דבר שגם מחויב לפי החוק) הופכים בפועל למים חמים מאוד יקרים.

פורק הלחץ של הדוודים אמורים לשחרר לחץ כשהדוד מתחמם חימום יתר – נתפס בגלל אבנית בתגובה אין שחרור לחץ ויש סכנה של התפוצצות הדוד, ואיבדנו את הדוד שעולה אלפי שקלים. יותר מכך אין לנו סימנים מקדימים ו… הלך לנו יום עבודה.

גופי חימום: הצטברות האבנית גורמת לחימום יתר של גופי החימום והם נשרפים מהר יותר: דוד, מכונת כביסה, מדיח ומערכות מרכזיות.

ברזים. ברזים כדוריים שונאים אבנית – צריך "לשחק" איתם אחת לשנה, גם ברזי ניל, כשנצטרך אותם הם לא יהיו שם בשבילנו ונשאר עם ידית הפלסטיק ביד, גם טוש ורשתות בברזים נסתמים מאבנית.

מדיח כלים. למרות שיש בו מרכך פנימי (מלח מדיח) מי שלא שם מלח, גוף החימום מתמלא באבנית, מקצר את חיים המדיח ומשאר משקע עכור על הכלים, אגב אם משתמשים במערכת למניעת האבנית, לא צריך מלח למדיח!

הבטיחו "שיער גמיש ומלא ברק". מים קשים גורמים לגירודים לחלק מהאנשים, ולבעלי שיער ארוך זה גורם לשיער קשה, השימוש במרכך שיער פוגע בשיער, כל זה בגלל קשיות האבנית במים. שימוש במים רכים מייתר את הצורך במרכך שיער.

אבנית. אם לחץ המים החמים נמוך משמעותית מהמים הקרים – בסבירות גבוהה הצנרת סתומה

אבשלום, מה אתה רוצה מאיתנו, שנהפוך לחברת תחזוקה?

חרובי עונה, "ממש לא!"

רק להיות מודעים לפתרונות פשוטים שמשפרים את חווית החיים של הלקוח בבית. תשומת לב קטנה בתכנון = הצלחה גדולה לתחזוקה וחווית המשתמש למגורים לאורך זמן ללקוחות ובנוסף חיסכון כספי.

בהוצאה בסדר גודל של 7,000-10,000 ש"ח ניתן להתקין מערכת ריכוך מים הכי טובה של ה לבית ובמקום להחליף דוד מדיח ומכונת כביסה 2-3 פעמים בעשור, זה יקרה פעם אחת ב -15 שנים. יש גם מערכות אחרות, פשוטות יותר וזולות יותר, שמפחיתות את נזקי האבנית בכמה עשרות אחוזים, מבלי לסלק את הסידן מהמים ולהפוך את המים לרכים".

חשוב: התשתיות והתכנון ש"מתחת לטיח"

יש לזכור בתוכניות הביצוע לתכנן נקודות חשמל, ביוב, ומקום למערכות, בעיקר בבתים משותפים

כדאי להשאיר ברז אחד למי שתיה ללא סינון אבנית.

"ברוב הפרויקטים לא מתייחסים בכלל ולא מתקצבים את הנושא הזה, מתעלמים ממנו לחלוטין, לרוב מחוסר מודעות, ולדעתי, המתכננים ומנהלי הפרויקט לא עושים בזאת את תפקידם נאמנה מול הלקוח" מתלונן אבשלום חרובי מנכ"ל "אבשלום דרך המים", "אם נזיז כאן משהו במדינה, בהעלאת המודעות – עשיתי את שלי"

טיפ: כשאתם מגיעים לסיור ראשוני בבית, עוד לפני בדק בית. פתחו לסירוגין את ברזי המים החמים והקרים, אם זרם המים החמים חלש משמעותית מהקרים – בסיכוי סביר שהצנרת סובלת מנזקי אבנית חמורים, הוצאה שכדאי להתחשב בה בשיקולי הקניה/שיפוץ.

המאמר נכתב בסיועו של אבשלום חרובי, הבעלים של חברת אבשלום דרך המים.

מומחה להשבחת מים עם ניסיון של 33 שנה במגזר הפרטי, מוניציפאלי, מערכת הבטחון, תעשייה, רפואה ועוד.

טלפון של אבשלום 052-567-3630 מייל avshalom45@gmail.com

האם המאמר הזה סייע לכם לחשוב קצת אחרת על התכנון של הפרוייקט הבא?

אודה על משוב קצר במייל חוזר או בווצאפ בדף "צור קשר".

מאמרים נוספים

השאירו לנו הודעה
נחזור אליכם בהקדם!

 לעזוב ולוותר על המידע הזה??

הירשמו כאן לקבלת ניוזלטר לאדריכלים ומעצבי פנים!