לעזוב ולוותר על המידע הזה?? 

הירשמו כאן לקבלת ניוזלטר לאדריכלים ומעצבי פנים!


שם*
מייל
סלולרי

קח לך אישה, והיא תבנה לך בית

איך היה נראה ענף הבניה והשיפוצים אם היו בו יותר נשים? קבלו הצצה לנקודת המבט הייחודית של עלמה יחזקאל הבעלים של "עלמה ואמיר בניה בראש שקט", קבלנית בניה ושיפוצים.

לכבוד יום האישה הזמנתי לשיחה את עלמה יחזקאל, קבלנית בניה ושיפוצים שסיפרה לי על איך זה להיות אישה כמעט יחידה בענף של גברים, מה היתרונות שלה כקבלנית אישה ואילו טיפים יש לה למתכננות שרוצות שהעבודה מול הקבלנים תזרום יותר בקלות מקצועיות ובטוב.

עלמה, איך הגעת להיות קבלנית, הרי זה לא המקצוע הכי סטנדרטי לנשים?

נולדתי לזה, זה בא מהבית. אבא שלי היה קבלן ובצעירותו מפקח, הוא עבד בפרויקטים ממשלתיים מרשימים מאוד כמו פיקוח בכור האטומי בדימונה, בניית שכונות באפריקה ועוד. בניין זה תחום מאוד פרקטי, ומה שמלווה אותי מאבא שלי עד היום זה הערכים, החשיבה והגישה שלו. מבחינתי הענף מאפשר לי ליצור. כל מה שקשור לבניה, לגעת בחומר, במרקמים השונים, לעשות יציקות בטון שאפשר לחוש אותן ואפילו להריח – זה מרתק בעיני.

איך התחלת את הדרך שלך בענף?

התחלתי מלמטה כפועלת בניין, ממש ככה, העיקר היה להיכנס לתחום. אבא עבד בפיקוח וכקבלן שלד ופיתוח, ואני לקחתי את זה קצת לכיוונים אחרים. אני עושה את כל עבודות הגמר ולפעמים מתעסקת בשלד. אני אוהבת את הביצוע – להיות בכל פינה, לטפס, לגעת, לעלות, לחשוב על פתרונות יצירתיים, וגם אם יוצא לקרוע את המכנסיים, זה חלק מהתפקיד והמקצועיות שלנו.  

המשכתי לעבוד והתקדמתי מפועלת למנהלת צוות. עבדנו בפרויקט הרחבת הכנסת, אני קיבלתי אחריות על רחבת הכנסת ובשלב מסוים אמרו למנהלי העבודה שהיו שם "קחו אותה, היא טובה", אני זוכרת את זה עד היום, ובסוף ניהלתי את כל פרויקט הרחבה עד למסירה למזמין. 

יש הבדל בין קבלן גבר לקבלן אישה?

אין ספק שכשאני באה כאישה לפרויקט, הראייה שלי, היא לא רק אופקית, אלא גם רוחבית ונשית. למשל הסתכלות איך אני מתנהלת בתוך המטבח? האם טוב לי תאורה בגובה מסוים? האם יש מספיק מקומות אחסון? האם הנישה של המקלחת והשירותים צמודות אחת לשנייה? האם העוזרת תוכל לנקות את זה? אלו דברים שאמנם נשמעים מאוד מאוד קטנים, אבל הם חשובים, ואני לוקחת כל בית הכי אישי, כאילו הוא שלי, ולא מתביישת לשאול את המתכנן שאלות, אם משהו לא נראה לי. 

אבל מעבר לזה, אני לא יודעת אם זה קשור לגבר או אישה, בעיני זה בעיקר עניין של מקצועיות, מה שהתקן מחייב הוא מחייב. אני תמיד חושבת על הלקוח שמשקיע את כל הונו בשיפוץ או בניה וכמה חבל שבגלל כשל באיטום, כל היופי של התכנון של האדריכל, וההשקעה של הלקוח בחומרים מתבזבזים, או שהוא ייאלץ לשלם כפול על התיקון. לכן, המטרה שלי היא לעשות באמת עבודה טובה, מקצועית, מדויקת, ולא לדלג על אף שלב. 

זמינות גבוהה. כשאני באתר אני צריכה תשובה ומהר, אז הזמינות שלכם מאוד חשובה! אני מאוד אוהבת שאדריכליות ואדריכלים מגיעים לשטח ופותרים בעיות.

למשל היה פרויקט אחד שהחלפנו קבלן אחר באמצע העבודה, והייתה שם ויטרינה, של 14 מטר אורך, שישבה על תשתית ריצוף עקומה. במקום לעשות מחדש את כל הריצוף, בחשיבה משותפת של הרצף וקבלן האלומיניום מצאנו פתרון והצלחנו להגיע לדיוק של קו האפס על הפוגה והמסילה וזה היה מבצע של ממש.

אולי זה באמת בגלל שנשים יודעות לעבוד בשיתוף פעולה. אני רואה באנשי המקצוע באתר שותפים שלי, אם אני צריכה משהו המפקחים או המתכננים סומכים עלי, אני מעדכנת אותם בכל דבר ובכל שינוי, ואני גם חוסכת להם ביקורים בשטח כי הם יודעים שהפרוייקט נע ומתקדם.

אילו טעויות נפוצות עושים מעצבים או מתכננים?

"חוסר זמינות וחוסר בתיעוד" 

יש לקוחות שרוצים המון שינויים ולפעמים סוגרים את השינויים האלו בשטח. אני מאוד אוהבת שאדריכלים ואדריכליות מגיעים לשטח ופותרים בעיות, אני בשטח וצריכה תשובה מהר, אז הזמינות שלהם מאוד חשובה. ואז לפעמים קורה שמישהו יכול למשל לסמן עם הרגל ולהגיד "כאן ייגמר המטבח" ומסכימים על זה בע"פ, הרי אי אפשר תמיד לחיות אך ורק על גבי התוכניות. ובדיוק בגלל זה אני תמיד מוציאה סיכום יום, ממש יומן עבודה וגם סיכום של כל פגישה. אני אוהבת שהדברים כתובים ויש אסמכתא שביום זה וזה הוחלט כך וכך בפגישה בהשתתפות אלו ואלו.

אבל לצערי הרבה קבלנים לא עובדים ככה ואז יש אח"כ ויכוחים, אמרת או לא אמרת, מה צריך לעשות ומי צריך לשלם. אז אני ממליצה למתכננים תמיד לתעד כל פגישה, וכל בקשה הכי קטנה ומינורית למשל להזיז שקע, לתעד בכתב. לא כל המתכננים מודעים לכמה יומן עבודה וסיכומי פגישה יכולים לחסוך להם אח"כ הרבה מאוד בעיות כמו תקלות, עיכוב בלו"ז ואי נעימויות, וכמובן שגם כשיש מפקח שעובד מסודר, כמוך, הבעיות האלו נמנעות.

"לדעת איפה לחסוך והיכן להשקיע"
עוד מסר חשוב הוא לא לוותר על מקצועיות. לבחור קבלן מקצועי, לא לחסוך כאן ולא לקחת קבלן בשקל וחצי, כי אתם משלמים כאן על האיכות והמקצועיות  והזול תמיד עולה בסוף פי 3 יותר, גם בכסף וגם בזמנים, וחבל.

ואותו דבר גם לגבי מפקחי בניה. אני אישית נתקלתי בקבלנים בכל מיני רמות וזה מאוד מאוד מתסכל לראות למשל קבלנים שמשתמשים בפסולת כחומר מילוי. ממש כאב לי בעין לראות. פשוט עושים יציקה והרי הלקוח לא יראה ולא ידע וכמובן שזה גם לא חוקי. אז חשוב שמעצבים ואדריכלים ידעו את זה ולכן גם כל כך חשוב לא לחסוך על פיקוח. 

זה שאת אישה יותר תורם לך או יותר מזיק לך בשטח?

לפעמים בטלפון הראשון לקוחות שואלים אותי "מה, את קבלנית?" או שבין בעלי המקצוע בהתחלה יש בדיחות דעת, אבל ברגע שאני עונה לשאלות ונכנסת לצד הפרקטי, או באה לשטח ומדברת את השפה, רואים את המקצועיות, ואז הספקנות נעלמת.

יש בעלי מקצוע שיש להם בעיה רצינית עם זה שאני אישה, היו עבודות שלא קיבלתי בגלל זה, היה קבלן חשמל שלא הסכים לקבל ממני הנחיות. לפעמים מסתכלים עלי כאישה ואומרים "מה היא מבינה?" אגב, זה יכול לקרות גם לאדריכלית או לכל בעלת מקצוע באתר. גבר באתר בנייה זה הגיוני, נכון? אני, אישית, נולדתי לתוך אתר הבנייה, זה נראה לי הכי טבעי שבעולם. אני תמיד צוחקת שמצד אחד אני נמצאת בעבודה הכי הכי גברית בעולם, עם קודים מסוימים ובדיחות גסות, ואחרי זה אני חוזרת לבית שלי ושם אני אישה ואמא. כשאני נכנסת לאתר ורואים את המקצועיות שלי, מבינים שאני 'בעל הבית'.

אני מאמינה שאם בענף היו יותר נשים היו פחות אינטריגות ואגו. לפעמים אני רואה בעלי מקצוע שמתווכחים על כל דבר קטן, כמו אם לפתוח עוד סנטימטר בדלת או לא וזה זניח. כאישה, אני פרקטית אין זמן ואני רוצה להתקדם. אז כשראיתי את הויכוח על הדלת, פשוט ביקשתי מהפועל שלי לחתוך סנטימטר והזמנתי התקנה של הדלת במועד שתכננתי.

במקרה אחר נכנסנו לפרויקט שעשו בו את האיטום כלפי פנים, היה צריך לפרק את כל החלונות והקופינג ולעשות מחדש. מבחינתי ההסתכלות הייתה רק קדימה, איך לסיים את הפרויקט בצורה הכי מקצועית, לא חשוב מה היה ומי עשה מה, ממש כאילו זה הבית שלי, באהבה ומכל הלב. ללקוח יש מספיק דאגות, לפעמים הוא גר בשכירות, לא נוח לו, יש לו לוח זמנים וגם אין לו מספיק ידע אז המטרה שלנו היא לתת לו חוויה של בניה בראש שקט. 

אילו טיפים יש לך למעצבת או אדריכלית באתר בנייה?

הכי חשוב זה שתלכי עם האמת שלך. את יודעת מה את רוצה אז אל תוותרי בשום פנים ואופן לא על הגימורים שאת רוצה, ולא על המקצועיות שאת רוצה. תהיי קשובה לאינסטינקטים שלך, חד וחלק, לא משנה מה יגידו ואיך יגידו, בסופו של דבר האינסטינקטים שלך יוביל אותה לתשובה לפתרון הנכון. ואת זה אני אומרת מניסיון.

ועוד טיפ, תמיד חשוב לי לשמוע את השיח של הפועלים, הם הידיים והרגליים של הפרויקט והם בשטח, ולפעמים הם מכירים את החומר הכי טוב ויודעים למצוא את הפתרונות הכי מתאימים. אז אני מקשיבה, מפעילה את החושים שלי ושמה לב לכל הפרטים הכי הקטנים. 

כמפקח, אני מרגיש שקבלנים כל הזמן מנסים לייצר איתי יחסים, מזמינים אותי לקפה או לצהרים, ממש כאילו שהם מחזרים אחרי. איך, היחסים בינך לבין המפקחים כקבלנית?

אני מכירה את מה שאתה אומר אבל אני חושבת שאם אני קבלנית שמשדרת שמה שחשוב לה זה העבודה, ואין לי עניין בחיבוקים וקשרים חברתיים, זה גם המסר שעובר. אם מפקח יודע שאני טובה ואני נותנת לו שקט תעשייתי באתר והוא סומך עליי, הוא לא צריך את הקפה ולא שום דבר נוסף.

ולסיום, אחרי כל כך הרבה שנים בתחום את עדיין נהנית?

לגמרי. אני מאוהבת בעבודה שלי וקמה בבוקר עם אש בעיניים. אני אוהבת יצירתיות ואם צריך – גם להתלכלך בידיים. היה מקרה שהגיע מהנדס ואמר לי "תחשפי את העמוד", אז פשוט לקחתי קונגו ושברתי. הוא היה קצת בשוק והרגיש קצת לא נעים שגרם לי לעבוד ולהתלכלך אבל אני אמרתי לו: "תודה, נהניתי, באהבה".

יכולים לדבר עם עלמה ישירות על כוס קפה שחור מבושל: עלמה יחזקאל, "עלמה ואמיר, בניה בראש שקט", 052-856-8343⁩

מאמרים נוספים

השאירו לנו הודעה
נחזור אליכם בהקדם!

 לעזוב ולוותר על המידע הזה??

הירשמו כאן לקבלת ניוזלטר לאדריכלים ומעצבי פנים!