לעזוב ולוותר על המידע הזה?? 

הירשמו כאן לקבלת ניוזלטר לאדריכלים ומעצבי פנים!


שם*
מייל
סלולרי

"רוח המתכנן" – כל מה שרציתם לדעת הקשר בין פיקוח עליון ופיקוח הנדסי ולא העזתם לשאול

המאמר הבא עוסק בחיבור בין הפיקוח העליון של המתכנן לבין הפיקוח ההנדסי, עליו אחראי מפקח הבניה. דרך דוגמאות שונות, נראה כיצד החיבור הזה מיושם בפועל בשטח, משחרר את המתכננים מביקורים תכופים וקריאות מהשטח, תוך שמירה על החזון התכנוני והעיצובי.

בתור מתכננים, קרוב לוודאי שאחד הדברים העיקריים החשובים לכם בכל פרויקט, הוא שהביצוע בשטח יהיה תואם לתכניות שעל הדף. אתם המתכננים, בדרך כלל תשתמשו בתכניות ובהדמיות כדי להמחיש ללקוחות שלכם כיצד יראה לבסוף הבית אותו הם בונים או דירת המגורים אותה הם משפצים. כאשר התכניות הללו עוברות  לשטח, הפרטים שעד כה נראו קטנים – כמו היכן עובר קו ביוב או איך מחוברות הדלתות –  נעשים לפתע קריטיים, ומתפקידו של מפקח הבנייה לדאוג שהמעבר הזה מהדף לשטח יהיה חלק.

במקרים בהם התרגום משלב התכניות לשלב הביצוע אינו מדוייק – הרי שהבניה כולה תהיה מועדת לפורענות.

פיקוח עליון נועד להבטיח את ההתאמה בין ביצוע הבנייה לבין תכניות העבודה המאושרות, ומתנהל החל מרגע אישור התכניות ועד לסיום העבודות בפועל. הפיקוח העליון חל על המתכנן או על מגיש הבקשה להיתר, והוא זה שאחראי על הנחיית בעלי התפקידים מטעם בעל ההיתר להשיג התאמה בביצוע.

בהנחה שאתם לא גרים באתר הבניה לאורך כל תקופת העבודות, אלא מבקרים בתדירות כזו או אחרת, אתם עלולים לגלות לאחר מעשה פערים בין התכנון לביצוע שבוצעו בין הביקורים.
נכון! הצדק אתכם. הכל הרי היה כתוב בתוכניות.

נכון! הקבלן היה צריך לשאול אתכם אם משהו היה לא ברור.

הצדק אתכם, אבל הלקוח עדיין מאוכזב, ואת אי שביעות הרצון הוא ישליך עליכם מכיוון שמבחינתו אתם מייצגים את הפיקוח העליון.
אך כעת, לאחר מעשה, השאלה "של מי היתה האחריות לטעויות", לא תפתור את מה שכבר קרה. לכן, מה שהכי חשוב לעשות, זה למנוע מראש מצב בו טעויות או "פשלות" יתרחשו.
כמפקח בניה, האחראי על הפיקוח ההנדסי, זה קריטי עבורי להבין לא רק את התכניות, אלא לפעמים חשוב יותר להבין את הכוונה שלכם, כלומר להבין את "רוח המתכנן".

"רוח המתכנן"

כאשר אנו מדברים על "רוח המתכנן", אנו למעשה מתייחסים ליכולת של האדריכל/מעצב להשפיע על האופן שבו נעשים הדברים גם כשאינו נוכח בשטח.

מפקחי הבנייה מתפקדים בתור "העיניים" שלכם בשטח, וכאשר אתם מעדכנים אותנו על הכוונה שלכם מאחורי דרישה זו או אחרת, נעשה את המקסימום שאנו יכולים כדי לא להטריד אתכם יותר מידי ולשחרר אתכם לעיסוקיכם האחרים. לאחר שנקבל הסבר על הרעיון שמסתתר מאחורי הגישה העיצובית שלכם, מתפקידנו לדאוג שהיא תיושם בשטח ותבוצע ללא תקלות.

לכאורה, ההסבר שמספקים המתכננים  – אמור להספיק ולהבטיח שהעבודות בשטח יתבצעו כראוי. אך בפועל, לעתים קרובות, כוונתו האמיתית והפנימית של המתכנן אינה מצליחה לקבל תרגום מדוייק באמצעות התכניות לביצוע.

מה האפשרויות העומדות בפני, כמפקח בניה, כאשר מתעוררת בעיה באתר:
1. לתת פתרון לבעיה בעצמי.
2. להמליץ לאדריכל על פתרון מסוים או מגוון פתרונות ולתת לו להחליט על הפתרון המתאים לרוח התכנון.
3. להציף את הבעיה מול האדריכל ולהשאיר את מציאת הפתרון בידיו.

לפניכם כמה מקרים בהם "רוח המתכנן" עברה אל השטח בצורה טובה שאפשרה לנו להיות העיניים של המתכננים בשטח ומנעה תקלות עוד לפני שבוצעו.

חדר אמבטיה אחד – ששה סוגי ריצוף

בבית ששיפצנו ביישוב טלמון, קיבלנו לידינו תכנון אדריכלי שכלל ששה סוגי ריצוף וחיפוי שונים לחדר האמבטיה. עבודת הרצף היתה מאד מורכבת, וכמות ההחלטות העיצוביות שנדרשו בשטח היתה בלתי נגמרת, כאשר נדרשנו להשתמש באריחים אנכיים לצד אופקיים, אריחים בעלי דוגמאות שונות, אינסוף נקודות ממשק במפגשים בין חיפויים שונים ועוד. (ראו תמונה 1)

חיפויים בחדר הרחצה. בפגישת עבודה אחת נחסכו למתכננת מספר הגעות לאתר

אם ריצוף סטנדרטי לחדר אמבטיה לוקח בדרך כלל כיומיים, במקרה הנוכחי הקדשנו לו 12 ימי עבודה!

בדרך כלל, כאשר ישנם ריבוי סוגי חיפויים, המתכנן ידרש להגיע לשטח יותר מפעם אחת כדי לוודא שההנחיות ליישום הובנו ומבוצעות כראוי. ישבנו עם המתכננת לפגישה מקדימה, בה העבירה אלינו את "רוח המתכנן" ונתנה לנו הנחיות ברורות כיצד יש להסתכל על כל ממשק ועל כל סוג חיפוי. ההנחיות המדוייקות שקיבלנו, אפשרו לנו להבין בדיוק את הרעיון מאחורי החזון העיצובי, ולעבוד בצורה שוטפת ללא תקלות. כך, גם מנענו הגעה מרובה של המתכננת לשטח וגם הבטחנו שהקבלן או הרצף לא יעשו טעויות.

מי הזיז את הבריכה שלי?

מי כמוכם יודע, שלעתים בלהט העבודה, מתקבלות החלטות בשטח ללא ידיעתכם. במקרה הבא, זיהינו מצב חריג, בו נאלצנו לעצור ולהציע למתכנן פתרונות שונים ל"הצלת המצב" בשטח.

בפיתוח חוץ לבית פרטי, תוכננה בריכה, שמוקמה בסמוך לגדר המגרש.

במבט ראשוני, נראה היה כי החצר ניצבת באופן מקביל לבית וכי כל הקירות מקבילים. בפועל, קיר הבית לא היה ניצב לגבולות החצר, אלא בהסטה של מעלה וחצי, וגרם לשיפוע היוצר "קלין" של 7 ס"מ בחלקו הרחב ביותר.

למרבה המזל, מתוך ניסיון וראיה עיצובית, עלינו על הפער הזה בזמן ומיד הצפנו את הבעיה מול האדריכל, שכלל לא היה מודע לה.

ברגע שהנקודה הועלתה, הצענו למתכנן שלושה פתרונות אפשריים:

[הפתרונות מומחשים בוידאו למטה]

1. לישר שלושה קירות של גדרות בפיתוח – פתרון יקר.

2. ליישר את הבריכה לקיר האלכזוני ולמלא בטיח את הפער האלכסוני שנוצר בקיר הבית הניצב וכך להפוך אותו למקביל אליה. פתרון זה אמנם אסתטי גם לו עלויות גבוהות.

3. לבחור נקודת התחלה חדשה ולסדר את האריחים כך שבפריסה מחודשת, בגלל גודל האריח, לא ישימו לב לאלכסון שיווצר ולהבדל הגס בין גדלי האריחים השונים.

בסופו של דבר, הפתרון השלישי שהצענו נבחר, וכך נחסך זמן עבודה רב למתכנן, נמנעה עגמת נפש גדולה ללקוח וכמובן – נחסכה הוצאה כספית מיותרת.

ריצוף מרחף

דוגמה נוספת למקרה בו "רוח המתכנן" קיבלה ביטוי, היא בשיפוץ של דירת יוקרה בתל אביב. הפרויקט כולו נשען על גישה עיצובית עם פתרונות עיצוב מקוריים, שוברי שגרה ולא סטנדרטיים. במרפסת של אותה דירה, האדריכל הכניס הערה לתכנית: "ריצוף מרחף".

אם היה מדובר על פרויקט סטנדרטי, היינו ממליצים בתור מפקחים, על ריצוף רגיל, אשר היה מקל על עבודתו של הקבלן ובוודאי על זו של הרצף. אך מהבנה של רוח הפרויקט, הלקוחות והחזון העיצובי, ידענו שפתרון "רגיל ונח" לא יתקבל ועל כן ערכנו מחקר חומרים עד למציאת שיטת היישום הלא שכיחה והעברנו לקבלן תכנית ייצור מתאימה, מבלי להטריד בנושא את המתכנן.(ראו תמונה 3).

ריצוף מרחף: יצרנו רשת מתכת שתתמוך בריצוף, ותאפשר ניקוז תת רצפתי.

זוהי דוגמא מובהקת למקום בו שיקוף של "רוח המתכנן" אפשרה לנו כמפקחים "להרים דגל" ולדאוג שהחזון של האדריכל מיושם בשטח. "רוח המפקד/המתכנן" במקרה הזה היא ההבנה שיש "לצאת מהקופסא" ולא למצוא את הפתרון ה"נכון" אלא את הפתרון המורכב שירצה את הלקוח, מבלי להטריד את האדריכל.

לסיכום, ברור כי במסגרת המחויבות ל"פיקוח עליון" אתם מגיעים לאתר אחת לתקופה.
על פניו, מכיוון שאתם משאירים בשטח תכניות לביצוע שאמורות לספר לנו, המפקחים, את סיפור הבניה ולספק לנו את המידע הנדרש לביצוע הפרויקט – זה אמור להספיק.

אך בפועל, קורה לא פעם, שכוונת המתכנן לא עוברת בצורה חלקה אל המבצע וטעויות קורות.

במצב כזה, עומדות בפנינו שלש אפשרויות לפתרון בעיות בשטח, אותן ציינו בגוף המאמר: פתרון הבעיה בעצמנו, המלצה לאדריכל על פתרון והצפת הבעיה מול האדריכל והשארת מציאת הפתרון בידיו.  

כדי שנוכל לשמש "העיניים שלכם" בשטח, וליישם את התכניות בדיוק ככוונתן המקורית וחשוב מכך – לא לטעות בפרשנות שאינה תואמת את רצון המתכנן – חשוב להקפיד להסביר את "רוח המתכנן" ולדאוג שהיא הובנה כראוי.

מכאן – הדרך לפרוייקט מוצלח ולקוח מרוצה היא מהירה ובטוחה.

מאמרים נוספים

השאירו לנו הודעה
נחזור אליכם בהקדם!

 לעזוב ולוותר על המידע הזה??

הירשמו כאן לקבלת ניוזלטר לאדריכלים ומעצבי פנים!