לעזוב ולוותר על המידע הזה?? 

הירשמו כאן לקבלת ניוזלטר לאדריכלים ומעצבי פנים!


שם*
מייל
סלולרי

על חיבורים, מדרגות ומה שביניהם

במאמר שלנו הפעם, ניגע באזור המהווה מוקד פוטנציאלי לאתגרים רבים ועיכובים: המדרגות.
נסקור באמצעות דוגמאות שונות מקרים בהם ניתן עוד בשלב התכנון, לפתור בעיות שונות שעלולות לצוץ בשלב הבנייה. 

עוד בתקופת לימודי הנדסאי אדריכלות, המרצים שלי הטמיעו במוחי את המסר שמדרגות הן האלמנט המורכב ביותר בתכנון הבניה. בתהליך התקנת המדרגות מעורבים מספר גורמים שונים כגון עיצוב, תכנון, בחירת החומרים וחוזקם, בטיחות ותקינה. 
לאחר 20 שנות ניסיון בתחום פיקוח הבנייה, אני יכול להעיד בפה מלא – המרצים שלי צדקו. 

אתם  מתפקדים כמתכנני העל של הפרויקט עליו אתם עובדים. תחתיכם נמצאים בדרך כלל ה"מתכננים הפונקציונאליים" של אותו פרויקט, העוסקים ב"תכנון לייצור" של הפרטים הספציפיים המורכבים, בוודאי ברכיב חשוב ובטיחותי כמו מדרגות. לחיבור ביניכם ישנו תפקיד מכריע בהצלחת הפרויקט.

זהו למעשה החיבור בין שלב התכנון העיצובי לשלב התכנון לייצור, או אם תרצו – המשמעות של "מתחת לטיח" בכל הנוגע לחומרים השונים המעורבים בבניה, אליה יש לשים לב כבר בשלב התכנון.   

תרגילי קורה – מדרגות מתכת בבית פרטי: 

בתכנון הפנים של הבית שבצילום, המדרגות משחקות תפקיד מרכזי, כאלמנט העיצובי הדומיננטי בבית, הנגלה אלינו כבר מהמבט הראשוני בכניסה. 

מדרגות מינימליסטיות. בהתנהלות נכונה של המתכננים, נמצא פתרון שאפשר שימוש בקורת פלדה אחת. תכנון: נטלי רשף, צילום: איתי בנית

בתכנון גרם שאינו סטנדרטי, כאשר אנו ניגשים לטיפול בחיבור המדרגות לקיר ולרצפה – במידה ונרצה שהחיבור יהיה סמוי ולא יפריע לעיצוב או לאסתטיקה של המראה הכללי של הבית  –  המענה יכול להיות באמצעות סיתות, יציקה, הכנת אלמנט פלדה, חיפוי גבס ועוד.  כל אלה חייבים להיעשות בתכנון מוקדם ועל ידי איש מקצוע!

פעמים רבות, אנו נוטים לבחור בפתרון הדחייני, לפיו "כשנבחר קבלן נפתור את הבעיות הטכניות". אך במקרה הנוכחי, הפתרון הזה לא יעבוד!  החיבורים בין המדרגות לרצפה ובין המדרגה האחרונה לקורה הם קריטיים מכל הבחינות האפשריות: מבחינה אסתטית, בטיחותית, טכנית ומבחינת קביעת לוחות הזמנים. 

לא ניתן "להפיל" על הקבלן את תכנון המדרגות, כיוון שהוא דורש תכנון נפרד ומדויק שחייב להיות מבוצע על ידי איש מקצוע מומחה, אשר ייקח בחשבון את כלל המרכיבים והמורכבויות השונות בביצוע. (ניתן לשלם אך ורק על התכנון ולהשתמש באנשי מקצוע של הקבלן ליישום).

החיבור ש"מתחת לטיח": ככל שישנם פחות אלמנים גלויים לעין, כך יהיו יותר אלמנטים נסתרים. תכנון: נטלי רשף, צילום: קצת מביך, אני צילמתי

הכלל Less is More !

לעתים אנו טועים לחשוב שמראה "נקי",  הוא גם "קל ופשוט" לביצוע. אבל בפועל ההיפך הוא הנכון! ככל שישנם פחות אלמנים גלויים לעין, כך יהיו יותר אלמנטים נסתרים. מכאן שהמחיר של הניקיון העיצובי, הוא בהשקעה בתכנון ובביצוע של הפרטים הרבים, אשר בבנייה סטנדרטית נוטים להיות גלויים לעין.

במקרה שלנו, עיצוב נקי ומינימליסטי, מחייב ביצוע מורכב יותר. אלמנטים רבים אשר נוטים להיות גלויים לעין בעיצוב רגיל, יהיו כעת מוסתרים מהעין, על ידי פתרונות תכנוניים רבים ומדויקים. 

שילוב מעקה זכוכית – כמה שוקלת שקיפות?  

שילוב מעקה זכוכית לצד גרם המדרגות, נותן לנו מראה כולל עדין, נקי ומודרני. אך חוקי הפיזיקה לא משתנים בהתאם לתחושה של החומר בחלל. מעקה זכוכית נותן מראה קליל אך נושא עמו משקל כבד מאד, תרתי משמע, אליו יש להתייחס כבר בשלב התכנון המקדים.

במקרה של תכנון חסר, והיעדר התייחסות לעומס מהמשקל שמייצר המעקה, ייתכן סיכון בטיחותי של ממש!

במקרה שבצילום, התבקש מהנדס הפרוייקט , כבר בשלב התכנון, למצוא פתרון שיענה גם על הצורך העיצובי-אסתטי וגם על דרישות הבטיחות.  בהתנהלות נכונה של המתכננת, תוך התייעצות עם המהנדס, נמצא פתרון שאפשר שימוש בקורת פלדה אחת מחוזקת (במקום שימוש בשתי קורות) וכך לא נפגע הקו הנקי והחזון העיצובי.   

מעקה זכוכית. נותן מראה קליל אך נושא עמו משקל כבד מאד, תרתי משמע. תכנון: נטלי רשף, צילום: איתי בנית

לאן נעלם לנו חודש?

התכנון השכיח ביותר של מדרגות, שהוא הפשוט ביותר לביצוע, הוא תכנון מדרגות בטון. מדרגות בטון הן אלמנט שקל לרצף, קל לחבר אליו מעקה, וקל לבצע בו תיקונים. 
בבניה "סטנדרטית" ישנו רצף פעולות דומה, אותו יש לבצע בהתקנת המדרגות (למשל, התקנת חיפוי הרצפה אחרי בנייה וריצוף המדרגות) וכך כמעט ולא נותר מקום לטעויות. 

אך מה נעשה במקרה והלקוח שלנו מעוניין במדרגות שונות מהסטנדרט?

במקרה הנוכחי, אותו ניתן לראות בצילום הבא, ישנו גרם מדרגות שעשוי מפלדה מחופה עץ, בשילוב מעקה זכוכית הנושק לרצפת פרקט. כאן, על מנת להגיע למראה מושלם אסתטית, נדרש שינוי בסדר העבודה ובשילוב בעלי המקצוע השונים.  

גרם פלדה מחופה בעץ. הבסיס לעיגון המדרגות לרצפה מוכן מראש לפני הריצוף. תכנון: איילת שטיין, צילום: MIP

אם לא נתכנן מראש ונחבר בצורה נכונה ויעילה בין אנשי המקצוע השונים, אתם תאלצו להגיע לשטח פעמים רבות, הלקוח יישא בעלות גבוהה ומיותרת שיכולה היתה להימנע וחודש עבודה שלם ילך לאיבוד.

ברגע שמתכננים את המהלך מראש ומערבים גורם המבצע תכנון לייצור כבר בשלב התכנון, ניתן להימנע מהגעה לנקודת האל חזור הזו של אבדן הזמן, הכסף וחוויה שלילית של הלקוח.

כתב כמויות – לעלות על הבעיות לפני המעבר לביצוע

מי מכם שעבד איתי בעבר, יודע שאני, כמפקח בניה, זקוק לתכניות מודפסות כדי להכין כתב כמויות.

כתב כמויות הוא למעשה ביטוי רשמי לשיחה שלי עם אחרון הפועלים.הוא מכיל את התכניות ואת כל המידע הנחוץ לביצוע של העבודה מכל ההיבטים השונים – הביצועיים והעיצוביים ודרכו אני מעביר את דרישות הלקוח או המתכננים לפועל, בצורה הברורה ביותר. באמצעות כתב הכמויות אני מאיר את עיני המתכננים לבעיות שעלולות לצוץ, עוד בשלבים הראשוניים ועוד לפני שמגיעים לשטח. 

לסיכום, יש לזכור כי תכנון מדרגות הוא אולי הפרט המורכב ביותר בתכנון הבית, המשרד או בניין הדירות ועל כן חשוב לזכור את הכללים הבאים:

Less is More – ניקיון עיצובי לא אומר שהביצוע יהיה פשוט.
אמנם, בתוצאה הסופית, נקבל פחות פרטים הגלויים לעין, אך כדי להגיע לתוצאה זו, יידרש מאמץ תכנוני רב ומדויק.

מעקה זכוכית – המשקל הרב וחוסר האיזון בחלוקת העומס על גרם המדרגות עלול להוות סכנה בטיחותית של ממש אם לא נתייחס אליהם בצורה הנכונה.  

עיצוב שאינו סטנדרטי – התייעצות עם אנשי המקצוע הרלוונטיים כבר בשלב התכנון יימנע בזבוז של זמן, כסף ועצבים.

מאמרים נוספים

השאירו לנו הודעה
נחזור אליכם בהקדם!

 לעזוב ולוותר על המידע הזה??

הירשמו כאן לקבלת ניוזלטר לאדריכלים ומעצבי פנים!