לעזוב ולוותר על המידע הזה?? 

הירשמו כאן לקבלת ניוזלטר לאדריכלים ומעצבי פנים!


שם*
מייל
סלולרי

מים שקטים חודרים עמוק. האם לקחנו בחשבון כמה הם שוקלים?

מהו הדבר הראשון שאתם, כמעצבים, חושבים עליו כשאתם מתבקשים על ידי הלקוחות שלכם לעצב להם את מרפסת החלומות עם בריכה ביתית וצמחיה שופעת?

במאמר הבא, נראה כיצד תוכלו להגשים את המשאלות של הלקוחות שלכם בצורה נכונה, ולשמור על הרעיון של מים כחוויה חיובית ולא כגורם המרכזי לכשלים או אסונות.

חודש אוגוסט בעיצומו, ונראה כי הבילוי המרכזי שלנו בקיץ הישראלי – עם או בלי הילדים – בהכרח יהיה קשור למים. הדעה הרווחת היא, שמים זה דבר קליל; כוס מים, בקבוק מים, או אפילו טיפות גשם היוצרות תחושה של רעננות וקלילות.  אבל ברגע שהמים מתחילים להצטבר, מתווסף משקל היוצר עומס, והתחושה הקלילה עלולה להפוך מהר מאד לצרה צרורה.

לצד תחושת הכיף, וההרגשה נטולת המחויבות שנותן לנו הבילוי במים – יש לזכור כי דווקא הבילוי הזה שמזוהה כל כך עם חופש, אינו נטול אחריות כלל ודורש היתרים, ושמירה על חוקי בנייה.

הבריכות הפרטיות פופולאריות מתמיד

בשנים האחרונות, בין אם בעקבות מגפת הקורונה והצורך להסתגר בבתים, או בין אם בשל הרצון הגובר שלנו לשדר סמל סטאטוס מסוים, הבריכות הפרטיות הפכו להיות יותר ויותר פופולריות, כאשר כמעט בכל בית צמוד קרקע או דירה בבניין מגורים, ניתן למצוא אחת כזו.

לקוח שלנו החליט להקים בריכת בטון שקועה בחצר. על פניו, נראה היה כי התהליך הוא פשוט ותמים. אך במקרה שלו, הבריכה הגדולה היתה צמודה לגדר המפרידה בינו לבין השכנים, כך שלא ניתן היה להתקרב לגדר בחפירת יסודות סטנדרטיים מחשש שהגדר תתמוטט. המהנדס המלווה הוא שעלה על הבעיה, ולאחר אישור הלקוח תוכנן קיר דיפון לתמיכה בקרקע.
פתרון יקר? במקרה ולא היינו מתערבים ודואגים לחיזוקים הנדרשים [ראו התמונה למטה], והגדר היתה מתמוטטת, ההוצאות הסופיות היו עלולות להיות יקרות בהרבה יותר.

אין תחושה מהנה יותר מאשר לפתוח בריכה עבור הילדים שלנו, במרפסת או בחצר. אך ישנה עובדה מאד ברורה אותה אתם חייבים להכיר –  בריכה פשוטה עם מים בגובה של 15 ס"מ ובקוטר של מטר אחד נראית לנו תמימה כשלמעשה, היא שוקלת הרבה מעבר למה שהמבנה יכול לשאת: הבריכה לבד שוקלת 150 קילו, ובמקרה הסביר בו יתווסף משקלם של שני ילדים בלבד, המבנה עלול לשקוע (אם מדובר ברחבה מרוצפת) או לקרוס (אם מדובר במרפסת).

במקרה כזה, אסור להניח כי המבנה יוכל לשאת את כובד המשקל הזה, ויש לערב מהנדס או מפקח בנייה לפני שיהיה מאוחר מידי.

לצד האחריות המשפטית, הנופלת על בעל הנכס, האחריות התדמיתית לבנייה נכונה של בריכה או מקור מים ביתי אחר – היא שלכם המתכננים והמעצבים. לנו, כמפקחי בניה יש את היכולת לעזור לכם ולהשלים את הפן ההנדסי של עבודתכם.

אם יש לכם ספק – אין ספק. במקרים רבים תידרש התערבות הנדסית, ואנו כמפקחים יכולים לומר לכם אם הרצון או החזון שלכם אפשריים.

חג על הגג

דוגמא נוספת לעומס יתר שגורמים מים, ניתן לראות במקרה הבא של דיירת בבניין מגורים, אשר טיפחה בביתה מרפסת מלאה בעציצים. הדיירת, בהמלצת מתכננת נוף רצתה להחליף את עשרות העציצים במספר עציצי אבן גדולים.
לכאורה, לא נעשה שינוי בעומס על המרפסת. בפועל, משקל של עציץ בודד בנפח של מעל 50/50/50 ס"מ, המלא במים וצמח גדול, מתקרב לעומס המירבי למטר רבוע [סטנדרט תכנון עומס למגורים הוא 150 ק"ג/מ"ר].

יש לזכור תמיד, כי כל אדנית או עציץ בנפח של יותר מ – 50/50/50 ס"מ הינם בעלי פוטנציאל סכנה.

האמבטיה עוברת לחדר השינה?

דוגמא אחרונה למקרה בו נוצר עומס משקל בהקשר של מים, הוא אמבטיה או ג'קוזי.

ברגע שמתכננים בית חדש, המהנדס או האדריכל תמיד יתכנן את המיקום של האמבטיה – שהיא סוג של בריכה לכל דבר – במקום שיוכל לשאת את כובד המשקל ויכין חיזוק מתאים בבטון.

עם זאת, לא פעם נתקלנו במצב בו בזמן שיפוץ, בעלי הבית רצו להזיז את חדר השירותים ממקום למקום, להרחיב את האמבטיה או להציב ג'קוזי בחדר השינה.

מעבר של מקלחת או שירותים מהמיקום המקורי שלהם מחייב היתר בניה! וכל שינוי פנימי צריך להיבדק על ידי מפקח או מהנדס הבקיאים בתכנון או בניה.

לסיכום, כמה כללי זהב הנמצאים "מתחת לטיח", עליהם חייבים לשמור ברגע שנתקלים בעיצוב המערב מים:

  1. בכל מקרה בו אתם מגיעים למשקל מים של מעל 100 קילו/מ"ר – חייבת להידלק לכם נורה אדומה! אסור להניח ש"יהיה בסדר" אלא להקדים תרופה למכה ולערב מפקח בנייה מלכתחילה.
  2. כל פריט שיכול להכיל בתוכו מים או עציץ מעל נפח של 50/50/50 ס"מ – הופך להוות סכנת קריסה בשל העומס שנוצר.
  3. שינוי מקום של מקלחת או שירותים מחייב היתר בנייה. כך, מעבר של אמבטיה מהמיקום המקורי שלה, לאזור בו אין חיזוקים נכונים עלול להפוך לאירוע הנדסי של ממש, אם לא ייעשו בצורה הנכונה.

אנו כמפקחים רוצים שהחזון שלכם, המתכננים, יתממש בדיוק כפי שדמיינתם. בין אם מדובר בבנייה של בריכת החלומות, ג'קוזי בחדר השינה או במרפסת גדושת אדניות וצמחיה שופעת –  אנו נראה לכם כיצד ניתן להגשים את החלום של הלקוחות שלכם בצורה נכונה. כל שנדרש מכם לעשות – הוא לפנות אלינו בזמן.

נשמח אם תשתפו אותנו מניסיונכם בסיפורים דומים, הקשורים לעומסים או כשלים שונים שנגרמו ממקורות מים ביתיים.

אם אתם זקוקים לייעוץ נוסף אתם מוזמנים לפנות אלינו בשיחה, מייל או ווצאפ בכל שאלה שאתם נתקלים בה. על מנת להשריש תרבות של בנייה – אז עזרו לנו לעזור לכם!

 

מאמרים נוספים

השאירו לנו הודעה
נחזור אליכם בהקדם!

 לעזוב ולוותר על המידע הזה??

הירשמו כאן לקבלת ניוזלטר לאדריכלים ומעצבי פנים!